Bicicleta este un vehicul pe două roţi, care se menţine în echilibru în timpul mişcării şi care permite deplasări rapide cu consum minim de efort. Strămoşul bicicletei îşi are originea în anul 1645, când se semnalează că un inventator francez, "a pus în mişcare un corp mic, pe patru roţi, mânat nu de cai, ci chiar de omul care şedea în acesta". Un alt vehicul de acest fel a fost văzut în Frântă în anul 1779.
Primul vehicul similar, dar cu două roţi, a fost inventat de inginerul Baden, baronul Karl Friederich de Daris de Sauerbrunn ( 1785-1851) şi a fost expus la Paris, la 6 aprilie 1818. Este prima bicicletă ( draisiana) din lume. Era construită din lemn şi era propulsată prin mişcarea picioarelor biciclistului, aidoma maşinii lui Flinstone, din cunoscutul desem animat. Abia în anul 1839 s-a inventat adevărata bicicletă, aşa cum o cunoaştem noi astăzi. Este operă fierarului scoţian Kirckpatrick Macmillan, din Dumfriesshire.
În anul 1865, familia de mecanici francezi, Michaux-Pierre ( 1813-1883) şi fiul sau, Ernest ( 1842-1882) - producea 400 de biciclete pe an. Mecanicul a emigrat în America, unde a oferit secretele construirii bicicletei unui american din Connecticut, care a obţinut astfel primul patent al bicicletei, în anul 1866. Din 1870, bicicletele au început să scadă sensibil în greutate. Pinioanele au apărut în anul 1901.
Bicicletele au aspectul celor de astăzi, începând cu anul 1930. În cei 70 de ani care au urmat, bicicletele au devenit mai uşoare, mai rapide, ( se ating curent 30km/h) au pneuri mai bune, frâne mai bune, sistem de iluminat şi semnalizare modernizat şi sunt foarte diversificate ca dimensiune şi echipament, în funcţie de destinaţia specifică.
Concursurile de bicicletă au loc în mod curent în multe ţări ale lumii. Anual are loc celebrul Tour de France.
Este interesant să arătăm că tocmai concursurile de bicicletă au stimulat invenţia motocicletei. Astfel, la începutul secolului XX, un tânăr inginer autodidact, Oscar Hedstrom, a proiectat un vehicul pe două roţi, cu motor, menti a-i însoţi pe biciclişti în cursele lor. Primele motociclete cu un cilindru de calibru mic, numite "indiene", după firma Indian, au fost fabricate în anul 1902, de către anteprenorul din Springfield (SUA), George Hendee. Prima motocicletă cu pornire electrică, "Hendee Special", a fost fabricată în 1913. Până în primul război mondial Compania Indian a rămas cea mai mare companie de motociclete din lume, producând câte 20 000 de vehicule pe an. Motocicletele fabricate la Indian au dominat cursele din America, iar în 1912 au câştigat primele trei locuri la întrecerea de la Isle of Man ŢŢ. O minunată motocicletă cu patru cilindrii a fost construită în anul 1927.
Ulterior producţia de motociclete s-a diversificat. Compania Indian şi-a închis porţile în anul 1960, în timp ce mari producători precum Honda au acaparat piaţă, lansând modele noi, sofisticate, de mare performanţe.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Copyright  2009 Enciclopedia Copiilor - All Rights Reserved
e varza!!!
RăspundețiȘtergere